Dzelzceļa kravu pārvadājumus veic ar dažādiem ritošiem sastāviem. Atkarībā no kravas rakstura, virsbūves konstrukcijas, iekraušanas un izkraušanas veidiem, kā arī kravu saglabāšanas nodrošināšanas var izdalīt: segtie vagoni, pusvagoni, platformas, cisternas, vagoni – pašizgāzēji, bunkura tipa vagoni un refrižeratora vagoni.


Segtais kravu vagons tiek izmantots, lai veiktu kravu pārvadājumus, kas pieprasa aizsardzību no atmosfēras nokrišņiem. Vagona virsbūve ir konstrukcija, kas sastāv no rāmja ar grīdu, četrām sienām un jumta. Iekraušanu un izkraušanu universālos segtos vagonos veic caur durvīm sānu sienās.
Pusvagons tiek izmantots, lai veiktu kravu pārvadājumus, kas nepieprasa aizsardzību no atmosfēras nokrišņiem. Tā kā pusvagoniem nav jumta, tas ļauj pilnībā mehanizēt iekraušanu. Beramo kravu pārvadāšanai ir pusvagoni ar lūkām grīdā, kas ļauj mehanizēt tādu kravu izkraušanu.
„Hopper” vagons (no angļu valodas – hopper) ir pusvagons, kuru izmanto mēslojuma, cementa, graudu un citu beramo kravu pārvadāšanai. Lai aizsargātu no atmosfēras nokrišņiem, izmanto segtos „hopper” vagonus ar iekraušanas jumta lūkām.

Platforma ir vagons, kuru izmanto mašīnu, iekārtu, garmēra kravu, konteineru pārvadāšanai, kā arī beramo kravu pārvadāšanai, kas nepieprasa aizsardzību no atmosfēras nokrišņiem.
Konteineru platformām nav bortu un tās tiek aprīkotas ar speciāliem slēdžiem jebkuru lielkravas universālu konteineru nostiprināšanai.
Platformas meža pārvadāšanai tiek aprīkotas ar gala sienām un papildu speciāliem statņiem, kas novērš kravas nobīdes.
Cisternas izmanto šķidru kravu, sašķidrinātu gāzu un pulverveida vielu pārvadāšanai.
Bunkura tipa vagoni pēc būtības ir segtie vagoni vai segtie „hopper” vagoni, atšķiras tikai ar to, ka uz viena rāmja tiek novietotas vairākas tvertnes, kas ir paredzētas specifisku beramo kravu (milti, naftas bitums, granulētie materiāli) pārvadāšanai.

„Dumpkars” (no angļu dump – apgāzt, car vagons / mašīna) ir vagons-pašizgāzējs. Izmanto, lai veiktu beramo un lielgabalu kravu pārvadājumus un mehanizētu izkraušanu.

Kravas vagona galvenie tehniskie raksturojumi ir šādi:

  • tara (tukša vagona pašmasa);
  • celtspēja (maksimālā kravas masa, kuru var pārvadāt vagonā);
  • virsbūves apjoms;
  • grīdas laukums;
  • garums;
  • un citi lineāri izmēri.


Izplatītākie vagonu tipi un izmēri norādīti zemāk:

SEGTAIS VAGONS

Iekšējie izmēri Durvju izmēri Svars Apjoms Iekraušana
Segtais vagons mm mm t m3 t
garums 15724 26,0 138,0 68,0
platums 2764 3802
augstums 3050 2334

* vagona parametri var atšķirties atkarībā no modeļa un ražotāja

PUSVAGONS

Iekšējie izmēri Durvju izmēri Svars Apjoms Iekraušana
Pusvagons mm mm t m3 t
garums 12690 23,0 75,0 71,0
platums 2890 3802
augstums 2050 2334

* vagona parametri var atšķirties atkarībā no modeļa un ražotāja

PLATFORMA

Iekšējie izmēri Durvju izmēri Svars Apjoms Iekraušana
Platforma mm mm t m3 t
garums 13300 23,5 71,0
platums 2770
augstums 400

* vagona parametri var atšķirties atkarībā no modeļa un ražotāja

CISTERNA

Iekšējie izmēri Durvju izmēri Svars Apjoms Iekraušana
Cisterna mm mm t m3 t
garums 27,0 83,0 67,0
platums
augstums

* vagona parametri var atšķirties atkarībā no modeļa un ražotāja

“HOPPER” VAGONS

Iekšējie izmēri Durvju izmēri Svars Apjoms Iekraušana
„Hopper” vagons mm mm t m3 t
garums 23,0 81,0 70,0
platums
augstums

* vagona parametri var atšķirties atkarībā no modeļa un ražotāja